петък, 30 януари 2015 г.

Теснолинейката – атракция, която трябва да бъде запазена








Теснолинейната железопътна линия Септември - Добринище е с дължина 125 км. Тя преминава през три планини – Рила, Пирин и Родопите, и през територията на седем общини - Септември, Ракитово, Велинград, Якоруда, Белица, Разлог и Банско. По трасето има 35 тунела, 12 гари и 11 спирки, между които се намира и най-високата гара у нас и на Балканския полуостров – Аврамово, с надморска височина 1267 метра.
Дековилката е строена в продължение на четвърт век. В Народното събрание през 1920 г. е решено да се построи железопътна линия, която да възстановява разрушената българската икономика в резултат на водените войни. Първият участък, който е построен и пуснат в експлоатация е Септември – Лъджене, открит на 1 август 1926 г. Последният участък е Банско - Добринище, открит на 9 декември 1945 г.
Идеята за провеждането на атракционните пътувания с подвижен музеен състав по теснопътната линия в участъка Септември - Добринище датира отдавна, но през април 2002 г. от музейните теснопътни локомотиви за реставрация е избран парен локомотив с номер 60976, произведен през 1949 г. Възстановени са и три вагона за пътници, запазени в автентичния им вид. Единият е второкласен, другият е първокласен, а към състава на влака има възстановен един фургон, в който се помещават и радиоуредби за връзка с локомотива. Ретрокомпозицията е пусната в експлоатация на 26 ноември 2004 г., когато е направена и пътна проба.
Интересът за пътуване с атракционното парно влакче е много голям. През изминалите години в него са се возили предимно чужденци – т. нар. лобисти, които са любители на природата и целта им е заснемането на красиви местности. Те идват основно от Европа, но на Чепинското дефиле се е наслаждавал и японският посланик, както и група от Австралия. Наистина стават много красиви, много хубави снимки. Едно от последните пътувания на влакчето беше за европредставители, а италианският посланик изразил желание и се качил в кабината на локомотива, като преди това му издали специален документ.
Неапоследък обаче се чуват гласове за закриване на толкова ценната линия заради нерентабилност. Надеждите на всички са, че здравият разум ще надделее и съграденото с толкова усилия и средства от дедите ни ще бъде запазено за поколенията след нас.

Няма коментари :

Публикуване на коментар