сряда, 23 юли 2014 г.

Първият демократично избран кмет на Септември Йордан Елинчев: Мисията на мандата ми беше управление и декомунизация



Периодът на мандата ми беше от 27 октомври 1991 г. до 28 октомври 1995 г., спечелен на втория тур, след като на първия с най-добри резултати бяха кандидатът на БСП и аз – кандидатът от СДС. Това бяха първите демократични избори след комунистическия въоръжен преврат на 9 септември 1944 г., извършен с помощта на СССР. Без тяхна помощ, разбира се, комунистите не биха взели властта.
От 15 населени места в общината, в 7 бяха избрани кметове от СДС – Ветрен, Аканджиево, Семчиново, Симеоновец, Варвара, Ковачево и Бошуля, а в останалите – Славовица, Виноградец, Карабунар, Лозен, Ветрен дол, Злокучене и Горно Вършило – от БСП. Кметът на общината изпълняваше и правомощията на кмет на населено място в местния парламент. Разпределението в 45-членния Общински съвет беше: 24 от СДС /ОДС/ и 21 от БСП. Такава беше политическата конфигурация в община Септември.
Това бе мандат на промяна на обществените и икономически отношения в страната. Избирателите ни натовариха с определена мисия, в противен случай мнозинството в българския парламент не би било такова, че министър-председател да е председателят на СДС Филип Димитров, а кмет на община Септември – председателят на общинската организация на СДС Йордан Елинчев. Моята мисия я разбирах и провеждах по двояк начин – освен управление на общината съгласно ЗМСМА, също толкова, ако не и по-важно – декомунизация. Тя беше задължителна, както за общината, така и за кметствата, общинските служби, предприятията – държавни и общински, РУ на МВР – началник и зам.-началници, след приемането на закона за земята – ръководствата на ТКЗС–та, преименуването на улиците, демонтирането на партийния паметник в центъра на града и др. Няма де се спирам на всеки елемент поотделно. Само ще припомня, че всички ръководители, директори на държавни и общински передприятия бяха номенклатура на Общинския съвет на БСП, сиреч съгласувани  и утвърждавани, освобождавани от този орган. И няколко примера за основанията ми. Единият от тях е РУ на МВР в Септември. Освен че при промяна на обществената система ръководството на силовите структури трябва да се подменят задължително, ръководството на нашето районно управление не беше лоялно и не изпълняваше задълженията си при въвеждането на ликвидационните съвети /ЛС/, при окупацията на стопанските дворове и администрациите на ТКЗС–та от селската номенклатура. Също така не охраняваха и земеделските имоти. При заповядана от мен акция за залавяне на циганските коне и жовотни по нивите бе изтекла информация от ръководството и предупредени нарушителите. Затова в тази акция нямаше заловени животни и глобени стопани. Седмица след това организирах подобна акция с назначената от мен полска охрана и охраната на ЛС и бяха заловени десетки животни и глобени нарушителите. Няколко предложения до министър Соколов изпращах за смяна на началника на РУ, заместниците му на по-ниските етажи се криеха, та трябваше на една от националните конференции на СДС да му се даде на ръка и до седмица смяната бе факт. Отделен е въпросът защо трябваше да предлагаме хора само от системата на МВР, а не отвън. От всички общински и държавни предприятия не бяха направени смени само във ВРЗ, защото беше отлично работещо предприятие.
При въвеждането на ликвидационните съвети, предложени от мен на областния управител, всички бивши ТКЗС-та с изключение на агрофирмата в Славовица бяха със заеми от банките.
Да припомня, че през 2001 г. с решение на Народното събрание комунистическият режим бе обявен за престъпен.
Но сега се спирам на въпроса за управлението на общината. Приета бе нова структура на общинската администрация с един зам.-кмет по строителството, секретар на общината, началници на отдели - с назначени от мен нови хора, които ми бяха съмишленици. Дадох възможност на всички, които се включиха в каузата СДС, да се реализират на различни позиции в администрациите – държавни и общински. Някои от тях се наложиха, с други се разделихме.

Няма коментари :

Публикуване на коментар