сряда, 23 юли 2014 г.

Кметът Петър Бошев: Общината е стабилизирана финансово, но още погасяваме стари задължения



- Кандидаствахте и получихте финансова помощ от правителството, господин Бошев. Какво е финансовото състояние на общината? Останаха ли неразплатени задължения и към кои фирми?
- По отношение на финансовото състояние на общината мога да кажа, че в момента то е стабилизирано. Продължаваме да имаме обаче неразплатени задължения, които стоят на дневен ред. Започнахме разплащането към детските градини, чиито основни задължения са преди всичко към НАП. Има непревеждани суми от години като общият им размер е 214 хил. 227 лв. Направихме среща в НАП – Пловдив, споразумяхме се и фактически ние вече преведохме главницата – 199 хил. 640 лв. Другите техни задължения са към доставчици на хранителни продукти, за изразходвана газ, към СОТ и към ЕВН. Част от тях също сме превели. Предполагам, че до края на тази година ще успеем изцяло да погасим задълженията им, както това направихме с училищата. Знаете, че това беше една моя инициатива – от първия ми работен ден започнах с покриване на старите задължения към училищата, които са на делегирани бюджети.
Другият ни основен финансов проблем е подписаното от общината споразумение с фирма „Пътстрой”, с което се ангажирахме в рамките на следващите 4 години да издължим 3.3 млн. лв. или около 800 хил. лв. на година. Това задължение е възникнало през 2008 г., когато фирмата е рехабилитирала пътни участъци в общината. Имало е европейско финансиране за 3 млн. лв., но общината незаконосъобразно е сключила договор за сума, по-висока с 1.5 млн. лв. Оттам се е получило натоварването на бюджета, като към днешна дата то е в размер на 3.3 млн. лв. Общо сумата беше над 4 млн. лв., но ОбС излъчи комисия, която води преговори, аз също договарях с Пътстрой и така се стигна до тази сума. Може да се каже, че тя е сериозно бреме за общината, защото изпълняваме сериозни инвестиционни проекти. Един от тях е за енергийната ефективност, където имаме подписан договор с ФЛАГ за дългогодишен кредит и в рамките на 7 години ще им издължим сумата от 250 хил. лв. Сега ни предстои водният цикъл, където пак от ФЛАГ трябва да вземем сума, с която да осигурим нашето съфинансиране. Ще ни трябват 500 хил. лв. и ще подпишем 10-годишен договор. Предстои ни проект за водопровод в 5 населени места, при който няма съфинансиране, както и редица други – за спортни площадки, водопроводи, пътища и др.
- Преди време получихте и друга, много по-голяма помощ от Министерството на финансите, която Ви помогна в много труден момент.
- В общи линии основният ни проблем беше НАП и успяхме с тази наистина голяма целева субсидия от МФ в размер на 2.4 млн. лв. да погасим главницата и да вкараме нещата в ред. Ако не бяха преведени тези пари за неизплатени осигуровки на общинските служители от предишни години, то общината ни щеше да фалира. Тогава нямаше да можем да подписваме договори, да теглим пари, изобщо бяхме с вързани ръце. Сега остават задължения за някои текущи разходи – предимно доставки на хранителни продукти, но може да се каже, че по-големите задължения вече са оправени и са в историята. Върнали сме  5 млн. лв. стари задължения.
- Изграждането на канализация до жп надлез в квартал „Юг” – Септември се забави и създаде много неудобства, предимно на шофьорите. Защо се получи така и кога ще приключи този обект?
- По отношение на проекта „Подобряване на водния цикъл на град Септември”, който приключи, мога да кажа, че фирмата изпълнител „Сигма-строй” – Пазарджик завърши своите строително-монтажни работи със закъснение, след договорения срок, което е свързано със съответните неустойки. Тези пари ще им бъдат приспаднати. Разбира се това ще стане, ако фирмата не успее да докаже, че закъснението е по причини, които не са свързани с техните възможности. На жителите на кв. „Юг” искам да кажа, че сме постигнали договорености с агенция „Пътна инфраструктура” и на място работи фирма „ИСА – 2000”, която ще продължи изпълнението на проекта ЛОТ 22Б – транзитния път, до пълното асфалтиране.  Тук пак искам да отворя скоба, че успяхме на времето да договорим с тогавашния шеф на агенцията този участък от 300 м. да бъде изкаран от ЛОТ-а. Ако не бяхме срещнали това разбиране и участъкът беше асфалтиран, тогава ние щяхме да загубим  водния цикъл и хората край пътя щяха да останат без канализация. Така че е нужно те да проявят разбиране и търпение. Общинска администрация е направила всичко възможно нещата да се случат. Ние никога няма да допуснем проблеми като други общини, в които възстановителните работи не могат да приключат по една година. И то силни общини. Мога да дам пример с Батак, където главната улица стоя разкопана 12 месеца. При нас в рамките на една-две седмици, до месец най-много след започването на работата, обектът ще бъде приключен. Вярно е, имало е забавяне, но всички знаем, че живеем в държавата на абсурдите. Хората не трябва да вярват на разни инсинуации, а реално да гледат на нещата.
- Истината е, че хората обвиняваха предимно общината за неудачите.
- Напротив, тя е направила всичко възможно. Договорено е с новия шеф на „Пътна инфраструктура” възстановителните работи да се извършат от самата фирма, която строи ЛОТ-а. Общината с нищо не е ангажирана в случая. Всчко ще се извърши от фирмата. Като начало беше отворена страничната улица за автомобилния трафик, за да не ангажираме и КАТ, защото оттам реагираха, че дават за опазването на реда големи ресурси. По отношение на този проект вече всичко приключва. Що се отнася до обходните улици, които са с нарушена настилка и дупки от пренасочения трафик, ще вземем от наша страна необходимите мерки те да бъдат ремонтирани.
- Още един проблем остава неизяснен за хората – как стои въпросът с чистотата?
- С решение на ОбС план-сметката за тази година беше намалена. През 2013 г. фирма „Еко Бул Проект” получаваше за сметосъбиране и сметопочистване 759 хил. 783 лв. с ДДС. През тази година те трябва да осъществяват своята дейност с 545 хил. 661 лв с ДДС. Намалението е с 214 хил. лв.  Искам да припомня, че договорът с фирмата беше сключен през 2005 г. със срок на действие от 10 години и той изтича през март 2015 г. Опитах се на сесията да убедя съветниците, че не е нужно през последната година да се правят промени по отношение на тази план-сметка, защото това неминуемо ще рефлектира върху чистотата в общината като  цяло. Аз разбирам и някои от съветниците, които искат да се плаща само това, което се събира като такса смет. Те са прави, но фирмата не е избрана през моя мандат, а преди 9 години при условия, които в момента не са конкурентни на пазара. За парите, които ОбС гласува, „Еко Бул Проект” веднага направи нови графици и намали броя на вдиганията на кошовете. Така например при контейнерите тип „Бобър” от 9 на месец през миналата година те паднаха на 5 през тази. Еднофамилните кофи се чистеха 4 пъти месечно, а сега се вдигат 3 пъти. Имаме и контейнери тип „Бургас”, които се изхвърляха 3 пъти, а с новите разчети  - вече само 2 пъти. Драстичен спад има при ръчното товаренеие на битови отпадъци – от 68 курса на месец през 2013 г., на 22 курса месечно през тази. И веднага се появиха струпвания на смет. Това намаление на средствата най-много се усеща в общинския център, защото дворовете ни са големи и се генерират много отпадъци. Хората трябва да знаят, че в кошовете се изхвърлят само битовите, а строителните и растителните би трябвало сами да ги откарват до сметището в м. Горни  Башали в землището на Ветрен. Те обаче не го правят и струпват всичко на улицата пред къщите. Смятат, че общината е длъжна да чисти, което не е правилно. Искам да предупредя гражданите, че от следващата седимица вече ще има комисия, която ще прави предписания на нарушителите, а след това ще съставя и актове. Още веднъж апелирам към жителите на града, че ако ние не си почистим сами, ще тънем в боклуци. Мъчим се например да облагородяваме градинките, но в много от тях се появяват нерегламентирани сметища.
- В Септември бяха изкърпени дупките по част от улиците. Кога това ще се случи в целия град?
- Общинският център наистина беше осеян с дупки. Искам да благодаря на гражданите, които си плащат съзнателно данък МПС, защото пълненето на дупки става основно с тези пари, които се събират. Има и такива водачи, които все още не са платили. Когато общината събере тези средства, ще продължим. Като няма пари, няма как да кърпим. За съжаление обаче улиците ни са стари и амортизирани. Търсим възможности за нови проекти и, дай боже, в новия програмен период да бъдат заложени повече средства за уличната мрежа.
- На последната сесия на ОбС беше гласувана и приета актуализация на бюджета. Какво наложи да поискате увеличаване на средствата за адвокатски хонорари?
- В публичното пространство наистина витае такъв въпрос – защо се плащат толкова пари за адвокатски хонорари. Искам хората да знаят, че община Септември до момента водеше много дела срещу фирми, които имаха претенции с големи финансови измерения. Който поиска,  може да направи справка и да види, че към онзи момент всеки хонорар на адвокатите е съобразен с техните тарифи. Ние плащаме по Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, издадена от Висшия  адвокатски съвет, така че винаги сме в рамките на минимума. Няма как общината да се откаже от адвокатите, защото е длъжна да зищитава своите интереси. В проекто-бюджета за 2014 г. бяхме заложили 60 хил. лв. за хонорари, но съветниците ги намалиха на 30 хил. лв. Още през първите месеци обаче ги изразходвахме, защото имаме тежки дела с голям материален интерес. Надявам се занапред тези дела да намалеят и да плащаме по-малко. Сега парите бяха увеличени на 80 хил. лв. Аз благодаря на общинските съветници, че проявиха разбиране и гласуваха актуализацията на бюджета в тази му част. Но дори да не го бяха направили, нямаше да спра да защитавам интересите на общината. Примерът е показателен – ако сме дали 60 или 80 хил. лв. за хонорари, сме спечелили многократно повече. За нас е важно да не се допуска нови фирми да ни осъдят за големи суми, което ще има тежки финансови последици за общината.  

Няма коментари :

Публикуване на коментар